• Zväčšiť veľkosť písma
  • Predvolená veľkosť písma
  • Zmenšiť veľkosť písma

Čo je to priama (polopriama) demokracia

E-mail Tlačiť PDF
Priemer 4.29 z 24 hlasov

      Podľa názoru európskeho hnutia Direct Democracy Euro-Vizion (DDEV) by priama demokracia mala mať charakter nasledujúcich 8 podmienok:

  1. Ústava musí byť prijatá a menená výlučne iba referendom.
  2. Zákonodarná a výkonná moc musia byť dôsledne oddelené a výkonná moc musí byť podriadená zákonodarnej.
  3. Zástupcovia (poslanci) všetkých stupňov musia byť volení v jednomandátových obvodoch ako fyzické osoby. Stranícke kandidátky sú neprípustné.
  4. Prezidenti (federácie, štátov, kantónov, krajov, obcí: primátori a starostovia) všetkých stupňov musia byť volení priamou voľbou občanov.
  5. Volení zástupcovia musia byť odvolateľní kedykoľvek v priebehu svojho mandátu, keď o tom rozhodnú ich voliči.
  6. Občania-voliči musia mať právo vyvolať referendum o akejkoľvek otázke (aj v zahraničnej politike a obrane).
  7. Poslanci musia pracovať v hraniciach svojho mandátu, ku ktorému sa zaviazali.
  8. Občania musia byť plne-transparentne informovaní o rozhodnutiach, prijatých (bez referenda) zastupiteľskými orgánmi.

Zdroj: http://sk.wikipedia.org/wiki/Priama_demokracia

Posledná úprava Piatok, 09 September 2011 08:24  

Add your comment

Your name:
Názov:
Comment:
Comments (11)
11 Streda, 08 Január 2014 08:46
WakeUper
Fakt nemam rad diskusne prispevky,na ktore su odpovede davno jasne tym co sa zamyslia, alebo si nastuduju problematiku.
Ti isti priemerni ludia, co by hlasovali v referende totiz teraz hlasuju za ludi, ktori 4 roky bez kontroly riadia tuto krajinu.
Priemerni ludia ziju v kazdej krajine. Cim su vynimocni poslanci a politici? To su len priemerni ludia ktori sa dostali k moci.
Aj priemerny clovek vidi, co mu skodi a co mu prospieva. Takze ak priemerny clovek urobi chybu pri volbach, moze ju opravit az za 4 roky zvolenim „mensieho zla“. V referende by mohol navrhnut a schvalit dobru vec. Na tejto stranke je hned druhy link vlavo hore na knihu o PD, kde su velmi dobre spracovane siroke okruhy fungovania PD v roznych statoch a v roznych podmienkach. Staci trochu chcenia, a podobne nezmyselne prispevky by sa neobjavovali. Prispevky typu ake by malo byt kvorum, o com moze byt referendum, ako bohati zneuziju media na zavedenie volicov… Vsetko tam je, naco sa tym zaoberat v diskusii. Zasadna vec je jedna - PD nie je liek na vsetky problemy, ale je podstatne lepsia ako zastupitelska.
A o to tu ide.
10 Pondelok, 17 Jún 2013 21:38
Karol L.
Ono za určitých okolností by sa dalo uvažovať aj o nejakom zmiešanom systéme, kde by stále existovali politické strany, ale ich prezentácia v rámci kampane by bola prísne regulovaná. Som za zákaz predvolebnej kampane v dnešnej podobe, takže klasická reklama v méciách, bilboardy. Každá strana by mala dostať presne rovnaký priestor na sebaprezentáciu v médiách v rámci diskusných relácií, kde by prezentovali názor na rôzne otázky. Je nutné, aby rozhodovanie voliča bolo záležitosťou vysoko racionálnou. Boli by to voľby, kde by mali šancu zvíťaziť aj tí, za ktorými nestoja finančné skupiny. Odvolateľnosť poslancov a strán referendom je taktiež veľmi dôležitá. Dnešná doba umožňuje veľmi lacné hlasovanie cez internet. Je pritom dôležité, aby hlasovací softvér bol s otvoreným zdrojovým kódom, aby jeho funkčnosť mohol každý skontrolovať. Dôveryhodnosť samotného hlasovania sa dá zabezpečiť ešte ďalšími metódami.
Viem si predstaviť politickú stranu, ktorá by presadzovala priamu demokraciu a pri dôležitých otázkach by jej poslanci hlasovali na základe internetového hlasovania. Tohto hlasovania by sa mohli zúčastniť aj voliči iných politických strán. To by naklonilo misky váh v spoločnosti v prospech PD. Časom si ľudia uvedomia, že PD je veľmi účinný nástroj na boj s korupciou. Poslanca možno kúpiť, zastrašiť, zabiť, ale nemožno to spraviť s celým národom. Pre začiatok je dobré, aby sa v spoločnosti rozprúdili diskusie na celospoločenské témy. Aby sa konečne otvorene hovorilo o problémoch súčasného sveta. Súčasnosť sveta možno charakterizovať akýmsi politickým prebudením ľudí, ale treba to aj u nás. Jedine verejné diskusie môžu eliminovať obmedzený pohľad jednotlivca. Eliminácia tohto obmedzenia je nevyhnutná pre zodpovedné hlasovanie.
9 Utorok, 23 Október 2012 22:05
Bertold
Nič viac, nič menej...
8 Sobota, 03 Marec 2012 17:54
javon
- Myslím, že Slováci vzhľadom k tomu čo prežili, ( koľko politických systémov a zriadení ) by za pár rokov od zavedenia inštitútu Priamej demokracie si ju osvojili a dovolím si predpovedať, že by ju možno ešte i zdokonalili k lepšiemu. Sme národom, ktorí má veľké vlastné skúsenosti z rôznymi režimami a už to dáva predpoklad k vybudovaniu spravodlivejšieho systému vo vlastnom štáte.
- Vyjadrenie k " ach jo " píšeš nasledovné:
neuvedomujete si ze v referende maju hlasovat priemerni ludia a priemerny slovak je kus extremne sprosteho cloveka. ake myslite ze zakony dokaze odhlasovat takato sebranka?
Ver tomu, že vo Švajci nie sú o nič inteligentnejší ľudia a predsa sa to dá.
Prečo?
- Slovák už pomaly neverí ničomu a tak sa stavia i k volbám. Buď na to kašle, alebo vyberie nejakú stranu, ktorá ho najviac oblbla cez média, lebo má za to, že nič nemôže zmeniť a aj tak bude, ako bolo.
Odporúčam ti prečítať si Knihu o Priamej demokracii, ktorá je v pravo na tejto stránke a prídeš k tomu, že i s priemerne inteligentnými, ako píšeš sa to dá.
Ak sa ti to nechce čítať celé, tak aspoň prečítaj na str. 44, stať č. 5. Poučenie z priamej demokracie v praxi.
- Vyjadrenie k coments (8) " Predstava"
Vôbec sa teraz nezaoberaj myšlienkou - Priamej demokracie v súčinnosti s EÚ ak vieme, že Švajčiarsko nieje v EÚ?
Najprv pomôž zaviesť Priamu demokraciu a to čo ťa trápi, sa ver tomu už nejak vyvrbí.
Odkaz všetkým pochybovačom: Je to jediná cesta, ktorá je cestou k lepšej budúcnosti.
Kto nevie poriadne, čo je Priama demokracia, alebo aspoň zbežne neprečíta " Knihu o priamej demokracii", bude mať a hľadať stále nejaké argumenty a pochybnosti.
Ján Vongrej , obyčajný človek, nepartajný
7 Nedeľa, 26 Február 2012 12:49
Oli63
Ako si prosím predstavujete fungovanie princípov Priamej demokracie v súčinnosti s EÚ ak vieme, že Švajčiarsko nieje v EÚ?
Konkrétne, teda ako si predstavujete prijímanie rozhodnutí, ktoré sú priamo v rozpore s nariadeniami EK, napríklad výška dotácie do poľnohospodárstva?
Všade som sa totiž dočítal len o fungovaní, ale nikde o podmienkach fungovania a to hlavne vzhľadom k nariadeniam, príkazom a pokynom EÚ.
6 Štvrtok, 02 Február 2012 07:34
palo
vsetko je to pekne, len si tu nejak neuvedomujete ze v referende maju hlasovat priemerni ludia a priemerny slovak je kus extremne sprosteho cloveka. ake myslite ze zakony dokaze odhlasovat takato sebranka? toto je rovnako nebezpecne ako ked si zakony schvaluje par ludi pre svoju potrebu, ako je to teraz. preco na tuto temu nevznikne konecne rozumna debata len hrr brr emocne nezmysli?
5 Štvrtok, 06 Október 2011 17:36
funes
súhlasím iba ak budú poslanci a prezidenti (federácie, štátu...) volení v dvojkolových voľbách, ináč takéto voľby nie sú celkom demokratické, keďže zvolení nezastupujú nadpolovičnú väčšinu svojich voličov (jedine ak kandidát v prvom kole získa nadpovičný počet hlasov). Iba v takom prípade je možné uvažovať o imperatívnom mandáte.
4 Pondelok, 12 September 2011 09:35
Gorazd
Suhlasim so vsetkymi bodmy az na to, ze nechapem pri dnesnom technickom pokroku, naco by som mal volit poslancov, ked je technicky mozne, aby som hlasoval za predkladane zakony sam?
3 Pondelok, 25 Júl 2011 09:26
kroketa
Ak by mal pristup k internetu kazdy obcan/volic - teraz nehovorim o pristupe niekde na miestnom urade ale v kazdodennom osobnom, tak mozno by sa dalo zacat vobec rozmyslat nad referendom ako forme priamej demokracie.
Tiez povinne referenda - videli ste ako dopadlo povinne scitanie ludu? Ludia su povinny len zomriet, to je zakon prirody. Jediny, ktory vieme dodrzat.
Posledny klinec do rakvy je samotna kompetentnost ludi rozhodovat o zakonoch, nominaciach, comkolvek. Teta z hornej dolnej ma 7r. do dochodku a teda jedina vec co ju zaujima je vzorec vypoctu jeho vysky a vek potrebny na dosiahnutie tohto ciela.

Je to pekne, urcite v buducnosti budeme fungovat viac priamo ako dnes, no moc nad nami bude stale. Mozno pesimizmus, no ludia okolo mna ma dennodenne presviedcaju o fakte, ze sme stredovek s internetom. Nasa inteligencia a hlavne charakter a moralka musia dorast na takyto system.

Napriek vsetkemu si viem par bodov realne predstavit a tiez uz len fakt, ze "pan" poslanec, minister, prezident, su nasimi zamestnancami, nie panmi by si mohli naozaj vsetci uz konecne uvedomit!!!
2 Nedeľa, 17 Júl 2011 08:50
peter 1.
mne tam chýba jeden možný krok v pred, - kedže všetci volený zástupcovia ľudu sú volený na zastupovanie ich vôle, mali by strpieť priebežnú verejnú kontrolu svojich prijmov, zdôrazňujem priebežnú, pre volených zástupcov ľudu a sudcov všetkých sudcov, (však určite tam nejdú zbohatnúť, ale presadiť vôlu svojich voličov) dotácie od štátu politickým stranám, zo štátneho rozpočtu, by sa mali zrušiť, alebo radikálne obmedziť (deformujú zástupcov ľudu) prípadne nahradiť dobrovolným výberom. Priebežne stransparentnenie tokov peňazí v štáte na strane prijmov a výdajov, výber daní je vec verejná, jak na strane plátcu, tak na strane štátu, príjemcu. Občania voliči, široká verejnosť je tá ktorej sa majú skladať účty , ...
1 Pondelok, 11 Júl 2011 21:58
robot
uz len to referendum dat povinne na slovensku. lebo slovaci maju nahaku
English Czech French German Polish Russian Spanish Slovak Hungarian

Informácie o PD

Priama demokracia je základnou formou demokracie, používanou už v antických Aténach.
V modernej priamej demokracii (napríklad Švajčiarsko) spravujú štát poverení odborníci podľa pravidiel, schválených občanmi v referende.
Diskusia o kľúčových otázkach prebieha verejne, čo eliminuje zákulisné machinácie, lobistické záujmy a korupciu.
Číslo účtu: 2300553335 / 8330
IBAN: SK2383300000002300553335
BIC: FIOZSKBAXXX
Na činnosť o.z. PD prispeli: 10.02.2015 Schulczová Ľubica 10 eur, 24.03.-22.01.2015 Perháčová Milada 36 eur, 19.05.2014 Schulczová Ľubica 10 eur, 24.01.2014 Kočanová Slávka 10 eur, 23.01.2014 Peter Pustaj 30 eur, 22.01.2014 Schulczová Ľubica 10 eur, 22.12.-21.01.2014 Perháčová Milada 144 eur, 13.01.2014 PRO-FES, s.r.o. 30 eur, 23.12.2013 Iveta Kamenická 13 eur, 21.11.-23.12.2013 Perháčová Milada 24 eur, 19.12.2013 Pirovits Paul 10 eur, 17.12.2013 Jozef Bielik 20 eur, 16.12.2013 Jozef Vaško 20 eur, 16.12.2013 Kočanová Slávka 10 eur, 13.12.2013 Novomeská Beata 10 eur, 12.12.2013 Orávik Marián 10 eur, 22.11.2013 Schulczová Ľubica 20 eur, 21.11.2013, Ďakujeme!

Partneri

wwww

Prihlásenie


Anketa

Čo sa Vám na priamej demokracii páči najviac?