• Zväčšiť veľkosť písma
  • Predvolená veľkosť písma
  • Zmenšiť veľkosť písma

58% spytovaných občanov sa priklonilo k vláde ľudu (demokracii)

E-mail Tlačiť PDF
Priemer 0 z 0 hlasov

 S najväčšou podporou u 18-24 ročných, prekvapivo u mamičiek v domácnosti (asi chcú viac rozhodovania) vyplýva to podľa INEKO z prieskumu z októbra a novembra 2016 od agentúry Focus. Viac k článku tu. Až 40 percent ľudí považuje kvalitu vlády ľudu - demokracie na Slovensku za skôr zlú až mizernú, spokojných je len 26 percent. Zhruba každý štvrtý občan Slovenska vidí podľa prieskumu alternatívu súčasného stavu demokracie už aj v zrušení parlamentného systému a nastolení diktatúry. 58% Slovakov sa priklonilo k tomu, že posilnenie priamej demokracie môže byť alternatívou, pričom 24,6% rozhodne súhlasilo.

Múdra otázka pre každého: Čo je demokracia? Máme ju? Demokracia je vláda ľudu. Občan uplatňuje zásadu suverenity ľudu (moc pochádza od občana, tzn. nie od zvoleného zástupcu – čl.2 Ústavy SR). Vykonávacím nástrojom zvrchovanej vlády ľudu je občianska iniciatíva a referendum, čím zvolený zástupca občanov získava bremeno spätnej väzby –  je riadený a kontrolovaný občanmi v každodennom živote obci, kraja, krajiny a EÚ a automatický stráca zvrchovanú (bezbrehú) moc a beztrestnosť a stáva sa šedým referentom a vykonávateľom vôle občanov, vtedy môžeme hovoriť o demokracii na zdôraznenie o priamej demokracii.

Vedia skutočne respondenti čo je demokracia? Ale prieskum je dobrý argument ako osloviť politikov, aby začali tvoriť referendový zákon.

Čo na to hovoria teda v súčastnej dobe naši politici a ich strany a hnutia?

 SME rodina a MOST - HID

V parlamente Sme rodina predložila návrh novely ústavného referendového zákona,  poslanci návrh do druhého čitania hlasovaním zamietli z 117 prítomných za bolo 29, proti 12, zdržalo sa 72, kto ako hlasoval tu. V rozprave vystúpili konštruktívne len dvaja poslanci;

Poslanec Peter Kresák za Most-Hit (bývalý ústavný sudca), 27.10.2016, 17:40, http://tv.nrsr.sk/archiv/schodza/7/10?page=108 , návrh nepodporil a vyjadril názor čo treba urobiť:

  1. k novele návrhu referendového zákon – zníženie kvóra
  2. otvoriť odbornú a politickú diskusiu na tom, aké referendum vlastne a Slovensku chceme
  3. Precizovať obsah druhého oddielu piatej hlavy Ústavy SR, na to je potrebná politická vôľa 90 hlasov, vedenie parlamentu chce ísť touto cestou? Dokážeme sa s návrhmi stotožniť?
  4. Najväčší problém predstavuje obsah článku 93 odsek 2 ústavy - aký charakter majú výsledky referenda, ktoré sú prijaté?
  5. o prípustnosti referenda do zasahovania chodu NR SR predčasnými voľbami.
  6. Aký charakter má výsledok referenda?
  7. Čo znamená ak  NR vyhlási výsledok referenda? O čl.93 odsek 2, poslanci  nie sú viazaní príkazmi, výklad ÚS nejasný, referendum povahy právnej normy, mnohé otázky občanov v referenda ležali na rozhodnutiach poslancov, dokonca s 3/5 hlasov.
  8. Fakultatívne referendum, môžu vyvolať aplikačné problémy.
  9. o veľkej obozretnosti pri všeobecne záväznej normy, niektoré referenda  boli v rozpore s ústavou a medzinárodnými zmluvami, posunutie referendovej otázky prezidentom toto obmedzuje.

10.  Je správne každým platným výsledkom referenda spájať vznik všeobecne záväznej právnej normy?Aká právna norma má vzniknúť v prípade, ak by väčšina občanov v referende rozhodla, že je za to, aby poslanci prijali ústavný zákon a upravili otázku x alebo otázku y?

11.  Ústavný súd  podporil ten charakter všeobecné záväzného právneho predpisu výsledku referenda, mal charakter akejsi právnej normy, ale akej? ÚS hovorí o norme materiálneho práva, nedá sa súhlasiť.... Čo sú výsledky referenda? Nezmysel čl. 98 ods. 2 – má sa vyhlásiť v zbierke zákonov aj hlasovania otázka ak získala väčšinu s nie hlasmi?

Súhrn

  • Bod 1  o  nejasnosti, ktoré sa týkajú charakteru a výsledkov práve fakultatívneho referenda podľa čl. 93 ods. 2 Ústavy...  .Súčasný problém  zďaleka nespočíva v tom, či na platnosť výsledkov referenda bude potrebných 50 %, alebo 30 % hlasov oprávnených voličov tak ako to navrhujú predkladatelia.
  • Bod 2 problém všetkých občanov Slovenskej republiky spočíva v tom, že ten druhý oddiel piatej hlavy je strašne nepresný a neumožňuje dávať jednoznačnú odpoveď na to, aké vlastne referendum máme v Slovenskej republike.

SaS

Martin Klus zo SaS, návrh nepodporil a vyjadril názor, ktorý vychádzal z brožúry: 6 krokov ako jednoducho zlepšiť politický systém a kvalitu demokracie Slovenskej republiky.

1. Zrušme kvórum, znížme počet hlasov na jeho vypísanie, referendá spoločne s najbližšími voľbami

2. Znížiť aj zmieňovaný petičný prah

3. Je vôbec platné referendum na Slovensku záväzné alebo nie.

Sfunkčnenie miestnych a regionálnych referend, férová informačná kampaň,

Zrušenie kvóra pre platnosť, zníženie počtu potrebných podpisov, ale najmä sfunkčnenie miestnych a regionálnych referend, čo by bolo sprevádzané systematickou a férovou informačnou kampaňou, je v tomto smere rozhodne správnou cestou.

Scenár zmien by mal byť nasledovný:

c) Okamžite zaviesť zrušenie kvóra pre platnosť referenda na miestnej a regionálnej úrovni

d) Znížiť petičné prahy na vypísanie referenda pre obce

1) obce do 1000 obyvateľov by zostali pri 30 %, tak ako je to v súčasnosti

2) v obciach medzi 1000 a 10 000 obyvateľmi by sa petičný prah znížil na 20 %

3) v mestách nad 10 000 obyvateľov je nevyhnutné, aby sa petičný prah znížil na 10 % obyvateľov, ktorí majú právo voliť.

e) Úprava referenda na krajskej úrovni na 10%

f) Stanovisko od ÚS, ako je to so záväznosťou referenda  fakultatívne (odporúčacie) alebo naopak, či sú skutočne záväzné, a teda tzv. obligatórne.

g) Zlúčením volieb a referend.

h) Sme okamžite pripravení začať diskusiu o zmenách za účasti zástupcov občianskej spoločnosti


SMER

Podmanicky (SMER-SD) v TA3 relácii Pravidlá volieb pozri od 21:07, sa o podpore nulového kvóra v regionálnom referende vyjadril pozitívne.


Ostatné parlamentné strany - SMER, SNS, ĽSNS

Po voľbách sa nevyjadrili konkrétnymi návrhmi k zmenám referendového zákona.


Posledná úprava Utorok, 04 Apríl 2017 11:14  

Add your comment

Your name:
Názov:
Comment:
English Czech French German Polish Russian Spanish Slovak Hungarian

Informácie o PD

Priama demokracia je základnou formou demokracie, používanou už v antických Aténach.
V modernej priamej demokracii (napríklad Švajčiarsko) spravujú štát poverení odborníci podľa pravidiel, schválených občanmi v referende.
Diskusia o kľúčových otázkach prebieha verejne, čo eliminuje zákulisné machinácie, lobistické záujmy a korupciu.
Číslo účtu: 2300553335 / 8330
IBAN: SK2383300000002300553335
BIC: FIOZSKBAXXX
Na činnosť o.z. PD prispeli: 10.02.2015 Schulczová Ľubica 10 eur, 24.03.-22.01.2015 Perháčová Milada 36 eur, 19.05.2014 Schulczová Ľubica 10 eur, 24.01.2014 Kočanová Slávka 10 eur, 23.01.2014 Peter Pustaj 30 eur, 22.01.2014 Schulczová Ľubica 10 eur, 22.12.-21.01.2014 Perháčová Milada 144 eur, 13.01.2014 PRO-FES, s.r.o. 30 eur, 23.12.2013 Iveta Kamenická 13 eur, 21.11.-23.12.2013 Perháčová Milada 24 eur, 19.12.2013 Pirovits Paul 10 eur, 17.12.2013 Jozef Bielik 20 eur, 16.12.2013 Jozef Vaško 20 eur, 16.12.2013 Kočanová Slávka 10 eur, 13.12.2013 Novomeská Beata 10 eur, 12.12.2013 Orávik Marián 10 eur, 22.11.2013 Schulczová Ľubica 20 eur, 21.11.2013, Ďakujeme!

Partneri

wwww

Prihlásenie


Anketa

Čo sa Vám na priamej demokracii páči najviac?